Konstantinopel

About Konstantinopel

Elisabeth Jerichau-Baumann kom vidt omkring i løbet af sin karriere som kunstner. Rejseminderne i "Konstantinopel" tager os blandt andet med til et tyrkisk harem, som det så ud i anden halvdel af 1800-tallet. Her fik Elisabeth Jerichau-Baumann helt exceptionelt tilladelse til at overvære scener, som de fleste kunstmalere kun kunne fantasere om. "Konstantinopel" er et uddrag af Elisabeth Jerichau-Baumanns "Brogede rejsebilleder" fra 1881. Elisabeth Jerichau-Baumann (1818-1881) var en dansk-polsk-tysk kunstmaler og forfatter. I forbindelse med sit virke som kunstner rejste Elisabeth Jerichau-Baumann vidt og bredt i Europa og opnåede gennem sine kontakter ved de europæiske kongehuse som noget helt specielt adgang til de tyrkiske haremmer, der var et yndet motiv i europæisk kunst i 1800-tallet. Dette gjorde Elisabeth Jerichau-Baumann i stand til at male mere realistiske skildringer af scener fra tyrkiske haremmer end hendes mandlige kolleger, der måtte male ud fra fantasien. Elisabeth Jerichau-Baumann udgav en lang række beskrivelser af sine rejser rundt i Europa og Tyrkiet.

Show more
  • Language:
  • Danish
  • ISBN:
  • 9788711973509
  • Format:
  • ePub
  • Protection:
  • Digital watermark
  • Published:
  • March 30, 2021
Delivery: Immediately by email

Description of Konstantinopel

Elisabeth Jerichau-Baumann kom vidt omkring i løbet af sin karriere som kunstner. Rejseminderne i "Konstantinopel" tager os blandt andet med til et tyrkisk harem, som det så ud i anden halvdel af 1800-tallet. Her fik Elisabeth Jerichau-Baumann helt exceptionelt tilladelse til at overvære scener, som de fleste kunstmalere kun kunne fantasere om.
"Konstantinopel" er et uddrag af Elisabeth Jerichau-Baumanns "Brogede rejsebilleder" fra 1881.
Elisabeth Jerichau-Baumann (1818-1881) var en dansk-polsk-tysk kunstmaler og forfatter. I forbindelse med sit virke som kunstner rejste Elisabeth Jerichau-Baumann vidt og bredt i Europa og opnåede gennem sine kontakter ved de europæiske kongehuse som noget helt specielt adgang til de tyrkiske haremmer, der var et yndet motiv i europæisk kunst i 1800-tallet. Dette gjorde Elisabeth Jerichau-Baumann i stand til at male mere realistiske skildringer af scener fra tyrkiske haremmer end hendes mandlige kolleger, der måtte male ud fra fantasien. Elisabeth Jerichau-Baumann udgav en lang række beskrivelser af sine rejser rundt i Europa og Tyrkiet.